Image default
Technologia Ubieralna

Mokry sen twórców smartwatchy realizuje Apple. 46mln sprzedanych zegarków mówi samo za siebie!

Zawsze trzeba być ostrożnym przy analizowaniu danych, które dostarczają zewnętrzni analitycy, bazujący na własnych, a nie oficjalnych danych. W przypadku Apple sporo można się domyślać, jeśli idzie o Apple Watche, bo producent nie zdradza, ile konkretnie smartwatchy sprzedał. W swoich kwartalnych raportach finansowych wrzuca je do jednego worka pod nazwą Others, czyli nie pozwala nam na jednoznaczne określenie, jaki jest przyrost lub spadek popularności jego watchy. Trudno też wywnioskować, jaki jest trend na poszczególne modele. I nie dziwi mnie to – dziwaczne plotki branżowe z tzw. łańcucha dostaw – potrafią podkopać niejednego producenta, a te ostatnio szaleją w związku z rzekomą złą sprzedażą iPhone’a X. A może to być dotkliwe szczególnie, kiedy mowa o produkcie nowym (vide Apple Watch), wciąż rozwojowym i niekoniecznie od razu skazanym na stanie się hitem.

Ale po raz kolejny wiele wskazuje na to, że w przypadku Apple – sytuacja wygląda zupełnie inaczej, szczególnie w kontekście owej hitowości. Analityk Horace Dediu, absolwent Uniwersytetu Harvarda, ze strony analitycznej Asymco, która w swoich analizach opiera się na naukowych metodach badawczych, oszacował, że Apple sprzedał od 2015 roku aż 46 mln. swoich inteligentnych zegarków(!), z bazą klientów wynoszącą między 40mln. a 43mln. użytkowników! Jest to wynik, który wprawia mnie w zdumienie i zachwyt zarazem. Nie powinienem może tego pisać, ale uważam Apple Watcha za najbrzydszy ze wszystkich inteligentnych zegarów będących dziś na rynku i zdaje się, że sam nie jestem w tej opinii. Funkcjonalnie – przynajmniej na papierze, bo w testach nie miałem i krytykować nie chcę z tego powodu – jest właściwie taki sam, jak inne smartwatche konkurentów: czy to Samsunga z Tizenem OS, czy to te serwowane z Wear OS od Google.

Wiele też wskazuje na to, że ta popularność jest też niezależna od smartwatchy innych graczy, które można też łączyć z iPhone’ami. Argument, że klienci smartfonów od Sadowników są skazani tylko na zegarki od swojego producenta, więc naturalnie po nie sięgają nie chcąc opuszczać ekosystemu i przepłacać za nowe telefony plus dedykowane im zegarki – odpada. Zachodzę więc w głowę, skąd taka popularność Apple Watchy? Intryguje mnie to bardzo, bo od typowo technicznej strony nie widzę żadnej przewagi. Nawet interfejs – nie rzuca jakoś na kolana, chociaż czuję w kościach, że lepiej się nim operuje niż w środowisku Wear OS. Z szybkiego przeglądu opinii testerów wynika też, że na jednym ładowaniu baterii szału też nie ma, a na to szczególnie narzekają przeciwnicy inteligentnych zegarków.

Jeśli więc rzeczywiście Apple Watche są tak mocne, to znaczy że Apple odkrył metodę na ich popularyzację. Mając w portfolio 1,3 mld sprzedanych telefonów, gigant z Cupertino posiada ogromną bazę klientów, której może z powodzeniem dedykować usługi oraz nowy sprzęt. Może wynika to wszystko z faktu, że nawet stare urządzenia Apple mają wciąż wsparcie, które wygasa naprawdę dopiero po wielu latach? Sam tego ze swoim iPadem 2 doświadczyłem. Chciałbym, żeby urządzenia z Androidem tak pracowały po tak długim czasie, jak sprzęt Apple. Ale też mimo wszystko – czuję, że to nie może być ta odpowiedź. Apple Wache to nowa rzecz w portfolio Apple, ale i dla świata w ogóle. Mogą je posiadać wyłącznie właściciele iPhone’ów, a szacowany przez Horace’a Dediu wynik pokazuje, że Jabłko nawet nie musi myśleć o otwieraniu się na androidowców.

Tak czy siak – zachwycające!

10 komentarzy

Marx2 Wrzesień 10, 2018 at 9:39 pm

Wbrew wszelkim bredzeniom wielu blogerów, jakoby to smartwatche umierały (patrz: Antyweb), mają się one dobrze, a będzie lepiej:
https://www.forbes.com/sites/paullamkin/2017/11/29/smartwatch-sales-to-double-in-next-5-years/#2a74124035ed

Gdyby nie seria błędów popełnionych przez producentów, już byłoby lepiej, czyli:

– zbyt krótki czas na baterii
– stare podzespoły w zegarkach (Snapdragon 28nm…)
– brak decyzji czy smartwatch zastępuje czy poszerza możliwości smartfona

– paskudny design (Apple Watch) – zegarki to głównie biżuteria

– zamknięte ekosystemy
– oponka
– często niewymienne lub niestandardowe paski
– zegarki zbyt duże na małą rękę
– powolne działanie
– brak polskiego asystenta głosowego

i pewnie można wymienić jeszcze sporo grzechów, tylko po co, skoro i tak producenci są głusi na argumenty

MarqoBiker za-miedza Wrzesień 10, 2018 at 10:21 pm

I właśnie wiele tych minusów odstrasza np mnie od zakupu takiego sprzętu choć do mojego rowerowania by sie przydał smartwatch . Głownie chodzi mi o słabość baterii, problemy z tymi paskami i czasami odstraszający wygląd . Dodałbym do tego jeszcze absurdalnie wysokie ceny i to że bardzo często próżno czekać na jakiekolwiek aktualizacje .

Marx2 Wrzesień 17, 2018 at 2:16 pm

LG Watch Style – 300zl uzywany. Duzo?
Paski wymienne, pradu starcza na 12h, wyglad bardzo fajny (jest maly)

Cos lepszego bedzie pod koniec roku wraz z nowym CPU. Miedzy iinymi Pixel Watchm tyle ze pewnie bedzie kosztowal worek pieniedzy. Ale teraz nic nowego nie ma sensu kupowac, lepiej poczekac.

MarqoBiker za-miedza Październik 1, 2018 at 10:48 pm

Nie no….może to dla nie których dziwne ale ja nie z tych co kupują używane koty w worku .

Peter Zetski Październik 1, 2018 at 10:48 pm

mam na sprzedaż Huawei Watch 2 wersja LTE (wkłada się normalną kartę). Trochę widać że był używany na widocznej stronie, ale tylko odrobinę. Spód jest trochę porysowany (od ładowarki jak sądzę), no ale tego nie widać. Wszystko sprawne, najmniejszych zastrzeżeń, jakby co, to jeszcze na gwarancji, zapakowany w opakowanie firmowe. Ja już kończę moją przygodę z androidem, to jedyny powód sprzedaży (no i rozczarowanie google music, nie wiem jak tego można używać).

Marx2 Październik 1, 2018 at 10:48 pm

no i dobrze, ktos musi sposnorowac :)

MarqoBiker za-miedza Wrzesień 10, 2018 at 9:39 pm

O czym mowa wogóle ?? Założę się że ogromna większość tych sprzedanych zegarków była zakupione na takiej zasadzie jak spora część smartfonów od Apple . Czyli, jest nowy…trzeba kupić !!! Potem chwila lansu na fejsie nowym sprzętem i do szuflady lub będą go nosili jak zwykły zegarek . Mała część ich posiadaczy będzie wykorzystywała je do rzeczy do jakich one zostały stworzone ..
Takie są moje odczucia, oczywiście mogę się mylić .

Michał Brożyński Wrzesień 10, 2018 at 10:21 pm

No właśnie to jest ciekawy wątek. Rzuciłem szybko okiem na rodzimy serwis aukcyjny. I tam (na ten moment oczywiście) – ponad 1200 nowych do sprzedania i zaledwie 49 używanych do odsprzedania: https://allegro.pl/kategoria/smartwatche-apple-257990?string=apple%20watch&order=m&bmatch=ss-base-relevance-floki-5-nga-hcp-wp-ele-1-3-0427. Po trzech latach obecności na rynku powinno być ich znacznie więcej w drugim obiegu, a nie jest. Przyznam, że sam chętnie bym sprawdził, jak to jest faktycznie z codziennym użytkiem Apple Watcha.

Peter Zetski Wrzesień 10, 2018 at 9:39 pm

Mam nadzieję że nie wrzuciłeś tego tekstu na fb. Użyłeś słowa “najbrzydszy”, a to wg. nowej polityki fb może skutkować usunięciem konta ;).
Dla mnie ten wynik jest beznadziejny. Pisałem już o tym nie raz. Mając taki potencjał to jest kropla w morzu. To tylko potwierdza że nie zrobili dobrej roboty. Ja sam czekam na kolejną edycję. Plotki mówią o zmienionym designie (pewnie nieznacznie, ale mam nadzieję że nie ograniczą się do dodania kolejnej kropki czy podobnej zmiany). Design apple leży na całego. Watch ze swoim os-em, air pods, notch i jeszcze kilka innych rzeczy.
To że inni producenci sprzedają znacznie mniej, to tylko świadczy o sile apple i słabości reszty.
I tak, jestem zły że jestem skazany na apple, bo z mojego punktu widzenia i moich potrzeb, apple najlepiej zaspokoi moje wymagania, chociaż tak wiele mu brakuje do ideału.
Co do testów, z tego co czytam, w PL apple nie daje swojego sprzętu do testowania, chcesz testować? kup albo pożycz od kogoś kto ma. Która inna firma może sobie na to pozwolić? Pozostaje zgrzytać zębami….

Michał Brożyński Wrzesień 10, 2018 at 10:21 pm

Hehehe, nie – nie wrzuciłem ;). Co do reszty Twojej wypowiedzi – to nie jest beznadziejny wynik, jeśli weźmiesz pod uwagę wszystkich dostawców inteligentnych zegarków (co nawet czynisz). Android ma więcej smartfonów oraz gigantyczny portfel smartwatchy i co? Nie jest w stanie dogonić Apple z jedną serią zegarków w trzech wydaniach. I co więcej – to wynik pokazujący po raz kolejny długie życie produktów Apple. Prześledziłem też dyskusje pod twittem Horeace’a Dediu i wiele osób przyznaje, że mają jedną generację już od dawna lub dopiero teraz zamieniły “jedynkę” na “dwójkę”. No, a co do testów – prawdopodobnie wychodzi to Apple w takich krajach, jak Polska na dobre.

Komentowanie zamknięte